Fitter op je paard? Verbeter je ochtendroutine!

Voel je je moe? Sloom? Heb je nergens zin in? En het gevoel vanaf het wakker worden al achter je plannen aan te hollen? Neem dan eens je ochtendroutine onder de loep. Ik deed dat met het boek ‘Dear Good Morning’ van Lienke de Jong. Ik kreeg inzicht in mijn ochtenden ėn ging me fitter voelen, ook te paard.

Dear good morning cover van het boek

Laat uit bed, haasten en (bijna) te laat

Behoor jij ook niet tot de groep mensen die bij het wakker worden denken “Yes!” en direct enthousiast hun bed uitspringen, klaar om hun dag te starten? Dan kan de ochtend lastig voor je zijn. Je staat zo laat als dat kan op, je ontbijt nauwelijks, moet je kleren en spullen bij elkaar zoeken, je rent de deur uit en alles lijkt nu al tegen te zitten. Ik deed dat ook zo. Hoewel ik het laatste jaar wel even tijd inruimde voor eventjes een kwartier met een kop thee. En ik voelde me ook niet zo fit, vooral de eerste uren van de dag niet.

Ik wist eigenlijk wel dat ik een dingetje had met mijn ochtendroutine. Ik voelde ook dat mijn lichaam iets nodig had, ik had een plan nodig. Eigenlijk net zoals je met je paard een trainingsplan bedenkt. Maar ik wist niet goed hoe dat nou zat met een ochtendroutine, hoe werkt het, en waarom? Toen hoorde ik toevallig over het boek ‘Dear Good Morning’, geschreven door Lienke de Jong. Ook zij was geen ochtendmens, dacht ze. Daar voelde ik al een klik met haar. Ik koop niet vaak boeken (ik ben een bieb-lezer). Maar dit boek kocht ik, want ik had het gevoel dit boek nog wel een paar keer opnieuw te gaan lezen in de toekomst.

Stap voor stap naar een gezonde ochtendroutine

Lienke beschrijft in haar lekker leesbare vlotte schrijfstijl, ėn met humor, wat een betere ochtendroutine is en wat voor positiefs dat allemaal tot gevolg kan hebben. Het fijne vond ik dat ze eerst veel informatie geeft, over slapen, wakker worden en hoe dat allemaal werkt bij een mens.

Ze heeft haar boek ingedeeld in 4 stappen:

  • Stap 1: Beter slapen
  • Stap 2: Eerder opstaan
  • Stap 3: Fitter worden
  • Stap 4: Gemotiveerd blijven

Wat veranderde ik aan mijn ochtendroutine?

Ik las het boek helemaal door. En dacht: mijn ochtend moet echt anders. Ik werk vaak thuis, zeker in de tijd van lockdown. Ik sta wel op tijd op want moet mijn paarden op tijd voeren, dus dat scheelt. Maar dat kan ook in pyama. Ik drink thee, computer aan, in pyama alvast wat werken, wat ochtendgymnastiek, en aankleden. Maar vaak rek ik al die fases op, hoewel ik weet dat ik me pas echt wakker voel als ik aangekleed ben.

Het boek gaf mij het inzicht dat buiten bewegen aan het begin van de ochtend je veel wakkerder maakt. Nu wilde ik niet extra vroeg gaan opstaan daarvoor, maar iets vroeger, dat was wel haalbaar. Ik paste een half uurtje naar buiten direct ’s ochtends in mijn dagprogramma in, voordat ik aan het werk ging. En het leuke was: toen ik dat één keer had gedaan, wilde ik dat vaker! Dat gevoel van buiten zijn aan het begin van de dag, nog voordat je aan het werk gaat. Ik pakte een kort rondje in de buurt, deels wandelen en deels hardlopen. En sprak met mezelf af dat dat goed was, ik hoefde geen progressie te maken, geen conditie op te bouwen of wat dan ook.

Voelde ik me fitter?

Daarna weer thuis voelde ik me top. Ik had meteen in de ochtend al iets goeds gedaan voor mezelf. De eerste twee keer had ik wat spierpijn en was best moe in de loop van de middag. Maar vanaf de derde keer ging ik me fitter voelen. Helaas deed ik ook iets doms, denk ik. Ik gebruikte mijn oude hardloopschoenen. Verkeerde zuinigheid. Mijn rug (altijd al mijn zwakke plek) speelde op en ik moest algauw weer stoppen en eerst die rug fixen bij de fysiotherapeut. Nu is het: even de tijd nemen om helemaal te herstellen en nieuwe schoenen kopen. Ook las ik ergens dat spieren en pezen veel meer tijd nodig hebben om sterker te worden dan dat je conditie opbouwt. Want ik wilde natuurlijk toch steeds korter doen over dat rondje lopen.

Je ochtendroutine bepaalt je hele dag

En nu? Weet ik nog steeds hoe fijn het voelt als je ochtend op orde is. Maar ook: dat ik bewuster ben van de gevolgen van hoe je je ochtend indeelt. En voel ik me beter bij mijn ochtenden: soms lekker opschieten en het gevoel hebben dat je de hele dag vooruitloopt op wat je wilt doen, en soms lekker rustig aan doen, minder doen maar genieten van een ‘slome’ dag.

En het boek Dear Good Morning blijft in mijn boekenkast, zal ik af en toe opnieuw pakken, en kan ik van harte aanraden.

reacties

Wat vind jij?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.